Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10. Teraz mogą ruszyć prace budowlane i procedura odszkodowawcza dla nieruchomości przejętych pod drogę.
Obwodnica Mierzyna jest wspólną inicjatywą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz miasta Szczecin. Jej głównym celem jest zapewnienie odpowiedniego dojazdu ze Szczecina do węzła Szczecin Zachód na Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Ogłoszenie przetargu na wykonawcę inwestycji nastąpi w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Obwodnica odciąży miasto
Obwodnica Mierzyna jest ważna dla miasta i całego regionu. Obecnie droga krajowa nr 10, która wychodzi ze Szczecina w stronę granicy Polski z Niemcami przebiega przez bardzo gęsto zabudowane miasto, co sprawia, że w godzinach szczytów, codziennie, kierowcy muszą mierzyć się z korkami.
Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina, a na połączeniu powstanie węzeł szczecin Zachód, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum stolicy Zachodniopomorskiego.
Nowy przebieg rozpocznie się od skrzyżowania na końcu ulicy Ku Słońcu. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje).
Współpraca miasta z GDDKiA
Za poszczególne fragmenty planowanej obwodnicy odpowiadać będzie miasto Szczecin oraz GDDKiA. Odcinki te przeplatają się ze sobą, w związku z czym konieczna jest współpraca Generalnej Dyrekcji z samorządem.
W 2022 r. zostało podpisane porozumienie dotyczące etapu prac przygotowawczych. W oparciu o nie został przygotowany projekt budowlany. Dokumentacja dla drogi była gotowa w ubiegłym roku, co pozwoliło na złożeniu w czerwcu 2024 r. wniosku o uzyskanie decyzji ZRID.
Na początku 2025 roku podpisano natomiast porozumienie obejmujące etap robót budowlanych. Każda ze stron będzie ponosiła koszty prac na swoim terenie. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 r., równolegle z odcinkiem Kołbaskowo - Police, który powstanie w ramach ZOS.